Siirry pääsisältöön

Miten ihminen näkee?



Toteutimme kuvataidepainotteisen 7. luokan ja Helvaryn kanssa projektin teemalla miten ihminen näkee. Pohdimme teemaa eri oppiaineissa näkökulmia yhdistellen. Projektimme lähti liikkeelle teatteriesityksestä. Kävimme yhdessä katsomassa Ryhmäteatterin esityksen 9 hyvää syytä elää.

Matematiikka ja kuvataide yhdistivät voimansa optisia illuusioita, perspektiiviä ja väriä tarkasteltaessa. Yhteistyöstä syntyi pieniä akvarellimaalauksia, joissa aukeaa tila tilasta. Maalauksissa on harjoiteltu pakopisteeseen perustuvaa perspektiiviä, vastavärejä ja valööria sekä pohdittu surrealismia tyylisuuntana.
Äidinkieli ja kirjallisuus tarjosi kuvataiteen kanssa mahdollisuuden tutkia mediaa. Pohdimme valeuutisia ja käsikirjoitimme sekä kuvasimme mahdottomia uutisia Hyllistä.
Äidinkielen ja kirjallisuuden tunneilla oppilaat pääsivät itse keksimään tarinoita kirjailija Emma Puikkosen johdolla. Hän veti luokalle luovan kirjoittamisen työpajan.
Yhteinen projektimme päättyi yhdessä oppilaiden kanssa suunniteltuun juhlaan.

Kiitos 7C, matematiikan opettaja Jonna, äidinkielen opettaja Petra ja Helvaryn Riikka

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Stencil

Samuli Turunen piti kuvataidepainotteiselle 9. luokalle kynäruiskutyöpajan. Aloitimme pienellä introlla katutaiteeseen ja Helsinkiläisen graffitin historiaan. Työpajassa leikattiin stencileitä ja jatkettiin kuvallista työskentelyä vesiväreillä sekä tusseilla. 

Designakatemia

Designakatemian hankkeessa oivalletaan uutta ja koetaan muotoilun elämyksiä Estetiikan kurssin opiskelijoita opastuksella Designmuseon Mitä Jos? Toisenlaisia Tulevaisuuksia -näyttelyssä. Designakatemia on Designmuseon ja muotoilijoiden ammattijärjestö Ornamon yhteishanke, jossa lapset ja nuoret tutustuvat muotoiluun. Helsingin yhteislyseon lukion kurssit KU2 ympäristön tilat, paikat ja ilmiöt ja filosofian KUFI - Taide ja kauneus kurssi ovat mukana Designakatemian hankkeessa kuluvalla syyslukukaudella 2022. Hankkeessa Helsingin yhteislyseon lukion vierailevana asiantuntijana toimi syksyn ajan sisustusarkkitehti-muotoilija Marjut Nousiainen, joka avasi ryhmäläisille näkökulmia restoratiivisen ympäristön suunnittelun mahdollisuuksiin erityisesti kouluympäristön kehittämisessä. Hankkeen yhtenä tavoitteena on, että nuoret pääsevät tekemään muotoilua yhdessä ammattisuunnittelijoiden ohjauksessa. Näissä kohtaamisissa voi syntyä kokonaan uusia oivalluksia muotoiluelämyksen rinnalla. Tutkimm
Lukio Ku6 Piirustus ja sekatekniikat kurssilla valmistuneiden teoksia. Esillä kollaaseja aiheesta "Unelmia vapaudesta" sekä nestemäisellä tussilla ja tussikynillä tehtyjä teoksia aiheesta " Villiityneessä puutarhassa" Teokset: Janette, Virna, Evi, Taavi, Jesse ja Miisa  Teokset: Ida, Evi, Carmen, Jenna, Lilja, Janette, Sara, Taavi ja Jesse