Siirry pääsisältöön

Designakatemia

Designakatemian hankkeessa oivalletaan uutta ja koetaan muotoilun elämyksiä

Estetiikan kurssin opiskelijoita opastuksella Designmuseon Mitä Jos? Toisenlaisia Tulevaisuuksia -näyttelyssä.






















Designakatemia on Designmuseon ja muotoilijoiden ammattijärjestö Ornamon yhteishanke, jossa lapset ja nuoret tutustuvat muotoiluun. Helsingin yhteislyseon lukion kurssit KU2 ympäristön tilat, paikat ja ilmiöt ja filosofian KUFI - Taide ja kauneus kurssi ovat mukana Designakatemian hankkeessa kuluvalla syyslukukaudella 2022.


Hankkeessa Helsingin yhteislyseon lukion vierailevana asiantuntijana toimi syksyn ajan sisustusarkkitehti-muotoilija Marjut Nousiainen, joka avasi ryhmäläisille näkökulmia restoratiivisen ympäristön suunnittelun mahdollisuuksiin erityisesti kouluympäristön kehittämisessä. Hankkeen yhtenä tavoitteena on, että nuoret pääsevät tekemään muotoilua yhdessä ammattisuunnittelijoiden ohjauksessa. Näissä kohtaamisissa voi syntyä kokonaan uusia oivalluksia muotoiluelämyksen rinnalla.


Tutkimme projektissa esimerkiksi muotoilun estetiikan näkökulmia ja tulevaisuuden muotoilua, ja kävimme läpi suunnitteluprosessia erilaisin konkreettisin harjoituksin. KU2 ja KUFI opiskelijat löysivät monia hienoja ideoita ja ajatuksia kuinka kehittää hyvinvointia kouluympäristössä mukavammaksi ja viihtyisämmäksi. 


Kun nuoret pääsevät tekemään muotoilua yhdessä ammattisuunnittelijoiden ohjauksessa, voi syntyä kokonaan uusia oivalluksia muotoiluelämyksen rinnalla. Designmuseon hankkeessa muotoilijat työskentelevät hankkeessa tiiviisti kouluissa pedagogiikan ammattilaisten opettajien ja museopedagogien kanssa, jolloin syntyy uutta ymmärrystä ja muotoilukasvatusta ihan käytännössä. 


Lisätietoja Designakatemiasta: https://www.designmuseum.fi/fi/designakatemia/






Kurssien KU2.1 opiskelijoita työskentelemässä Designmuseon oppaan johdolla Kaiken kansan muotoilua -näyttelyn työpajassa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lukuvuoden 2021- 2022 kuvataiteen lukiodiplomit ovat valmistuneet ja nähtävissä nyt täällä kuviksen blogissa sekä  alkuperäisteoksina  marraskuun  ajan koulumme käytävägalleriassa.   "TURVAN TUOJA" Nea Vainikainen, 2021, akryylimaalaus kankaalle, 60cmx80cm "WAVE OF COLOUS" Irina Matero, 2021, akvarellimaalauksia paperille, 3x23cmx33cm "KANINKOLOON" Ekaterina Vesikko, 2021, akryylimaalaus kankaalle, 49cmx61cm "MIMENTO" Emil Mäkelä, 2021, akryylimaalauksia kankaalle, 5x30cmx40cm "SUURI PAKO" Mia Nousiainen, 2021, kolmiulotteinen kollaasi sekatekniikalla puulle, 59cmx48cm  

Omakuvia hiilellä

 8. kuvisluokan omakuvissa tekniikkana on hiili. Alku tuntui pelottavalta. Kohti valööripintoja ääriviivan sijaan. Luottamalla prosessiin, rohkeudella ja uskalluksella päädyttiin kuitenkin huikeisiin onnistumisiin.  Teokset: Elli, Alina, Cia, Annabell, Aada, Emma, Irene, Milla ja Sini

Drapeeraus - Laskostus

Drapeeraus eli kankaan laskostus ja näiden laskosten  piirtäminen on klassinen piirustusharjoitus, jossa piirtäminen perustuu näköhavaintoon sekä silmän ja käden yhteistyöhön. Tärkeää on myös valitun materiaalin eli  piirtimen ja paperin hallinta. Lukion ensimmäisen vuosikurssin kuvataidelinjan opiskelijat rakensivat ja valokuvasivat drapeerauksia ja  piirsivät valokuvaamansa lähtökohdan mukaan hiilellä ja ravaliidulla pariisinpaperille valtavan hienoja teoksia aiheesta Drapeeraus.  Miisa K. Tehtävän vaati siis monta eri vaihetta. Ensimmäinen vaihe oli  kankaiden laskostus, valaiseminen sekä kokonaisuuden sommittelu  valokuvausta varten. Seuraavassa eli teoksen piirrosvaiheessa tarvittiin kärsivällisyyttä, keskeneräisyyden sietokykyä, taitoa sommitella sekä käsitellä aihetta uudelleen, valituilla piirtimillä. Valokuvia piirustuksen kähtökohdaksi Hiilellä piirtäminen on prosessi, joka vaatii malttia ja taitoa lisätä ja poistaa piirrosjälkeä paperilla. Se vaatii myös hiiliotteen löytämis